“Hayalet trafik” nedir? Neden hiçbir engelin olmadığı yolda trafik sıkışıyor?

Hayalet Trafik Sıkışıklıkları ve Trafik Yılanları

Hepimizin başına gelmiştir; yoğun bir trafik kuyruğunda ilerlerken birdenbire sıkışıp kalırsınız ve önünüze geçildiğinde bir kaza veya engelle karşılaşmazsınız. Peki, bunun sebebini merak ettiniz mi? Muhtemelen “hayalet trafik sıkışıklığı” ya da “trafik yılanı” olarak adlandırılan olgunun içinde bulunmuşsunuzdur.

Görünürde sebepsiz bir şekilde oluşan bu sıkışıklıklar, akışkan dinamikleriyle şaşırtıcı derecede iyi bir şekilde açıklanabilir. Matematikçi ve trafik modeli uzmanı Benjamin Seibold, bu olguyu, “parçalarının toplamından daha büyük, kendi kendini sürdüren bir fenomen” olarak açıklıyor. Trafikte küçük bir değişiklik, kilometrelerce geriye doğru yayılan dur – kalk dalgalarına dönüşebilir.

Düşük yoğunluklu bir yolda, bir sürücünün hafifçe fren yapması genellikle diğer araçları etkilemez. Ancak araçlar belirli bir yoğunluğa ulaştığında – örneğin birbirine 35 metreden daha yakın olduklarında – sistem daha hassas hale gelir. Küçük bir yavaşlama, arkadaki sürücülerin fren tepkisini artırarak bir tür “şok dalgası” oluşturur. Bu dalgalar, otoyollarda birkaç kilometre boyunca ilerleyebilir ve trafiğin tamamen durmasına neden olabilir.

Bu tür sıkışıklıklar özellikle otoyol birleşme noktalarında veya görünürde bir engel olmadan sürekli akış halindeki yollarda meydana gelir. Şaşırtıcı bir şekilde, bu fenomen hemen hemen her ülkede benzer özellikler gösterir ve sürücülerin bireysel davranışları dalganın yayılma hızını genellikle etkilemez.

Ortalama Dalga Süresi ve Uzunluğu

Dresden Teknoloji Üniversitesi’nden Dirk Helbing‘e göre, dur – kalk dalgaları dünya genelinde incelenmiş ve ortalama dalga süresinin 4 ila 20 dakika, dalga uzunluğunun ise 2,5 ila 5 kilometre arasında olduğu belirlenmiştir.

Bu sıkışıklıkları tamamen ortadan kaldırmak mümkün olmasa da, sürüş alışkanlıklarını iyileştirmek sıkışıklıkların etkisini azaltabilir. Daha fazla mesafe bırakmak, gereksiz fren yapmaktan kaçınmak ve hız değişimlerini minimize etmek, hayalet sıkışıklıkların yayılmasını önlemek için önemli adımlardır. MIT’den Berthold Horn, sürücülerin önde ve arkada araçlar arasında dengeli bir mesafe korumasının trafiği daha akıcı hale getirebileceğini belirtmektedir.

Sonuç olarak, trafik yoğunluğu kritik bir eşiği aştığında, küçük bir hız değişikliği bile büyük bir sıkışıklığa neden olabilir. Bu yüzden sadece kendi sürüş stilimize dikkat etmek değil, trafiğin bütünsel işleyişini anlamak da önemlidir.

Related Posts

Lenovo, HP ve Dell gibi devlerin yeni rotası: PC’lerini Suudi Arabistan’da üretmek!

ABD’nin Çin’e uyguladığı yüksek tarifeler, Lenovo, HP ve Dell’i yeni üretim merkezleri arayışına itiyor. Ve Suudi Arabistan, bu stratejik planların önemli bir parçası haline gelmek üzere olabilir gibi görünüyor.

Yeni güncellemeyle gelen büyük sürpriz: PlayStation 5’e retro dokunuş!

PlayStation 5’in yeni güncellemesi, nostalji ve modern teknolojiyi bir araya getiriyor: Retro temalar ve “Audio Focus” ses özelliği, bu güncellemeyi kullanıcılar için oldukça çekici hale getiriyor.

Android kullanım istatistikleri yayınlandı: Android 15 hayal kırıklığı yarattı

Google, uzun bir aranın ardından Android sürümlerinin kullanım oranlarını paylaştı. En son güncelleme 11 ay önce yayınlandığı için Android 15’in kullanım oranlarına ilişkin bilgilere ilk kez erişme fırsatına kavuşuyoruz. Android 15, ilk olarak …

Şu ana dek One UI 7 güncellemesi alan Samsung modelleri!

Samsung, 7 Nisan‘da One UI 7 güncellemesini dağıtmaya başladı. Güney Koreli marka bölgesel bir dağıtım planı benimserken, kullanıcıların aklında hangi modellerin güncellemeyi aldığı yönünde bir soru işareti söz konusu. İşte şu ana dek One UI 7 alan …

Apple, Mac deneyimini iPad ve iPhone’lara taşıyor!

Apple son güncellemeler ile birlikte; iPad, iPhone ve Mac arasındaki farkı daha da azaltıyor. Yeni iPadOS ve iOs sürümleri, iPad ve iPhone kullanıcılarına Mac benzeri deneyimler sunarak cihazların kullanım şeklini değiştirmeye hazırlanıyor. Apple …

Türkiye’nin en büyük sulama tünelinde kazılar dev köstebekle başladı

Güneydoğu Anadolu Projesi’nin (GAP) en kritik halkalarından biri olan Silvan Projesi, devasa boyutlardaki tünel delme makinesi (TDM) ile yeni bir evreye geçti. Diyarbakır’da inşa edilen ve tamamlandığında Türkiye’nin en büyük sulama tüneli …

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir