Elektrikli araç devriminde gizlenen tehlike: Kimsenin fark etmediği kriz kapıda!

Elektrikli Araçların Yükselişi ve Lityum Eksikliği

Son birkaç yılda elektrikli araçlar büyük bir ivme kazandı. Sadece 2024 yılında 17 milyondan fazla elektrikli araç satıldı, bu da bir önceki yıla göre %25’lik bir artış anlamına geliyor. Uluslararası Enerji Ajansı’na göre, bu trend devam ederse 2030 yılında satılan her 10 otomobilden 4’ü elektrikli olacak.

Ancak bu hızlı geçişin altında sessizce büyüyen bir kriz var: lityum eksikliği.

PİL SAVAŞI BAŞLIYOR

EV pillerinde kullanılan lityuma olan talep hızla artarken, arz bu talebi karşılayabilir durumda olmayabilir.

Cell Reports Sustainability dergisinde yayımlanan bir araştırmaya göre, Çin, ABD ve Avrupa’nın 2030’a kadar lityum ihtiyaçlarını yerel kaynaklardan karşılayamayabileceği konusunda uyarıda bulunuluyor.

Çin’in talebi 1,3 milyon metrik tona ulaşırken, üretim 1,1 milyon ton seviyesinde kalabilir. Avrupa’nın talebi ise 792 bin ton iken üretim sadece 325 bin ton olabilir.

KÜRESEL REKABET KIZIŞIYOR

Şu anda dünya lityumunun yaklaşık %80’i üç ülkeden gelmektedir: Avustralya, Şili ve Arjantin.

Çin zaten bu pazarda güçlü bir konumda. Yapılan yeni analizlere göre, Çin’in lityum ithalatı %77 artarsa, ABD ve Avrupa’nın ithalatı ciddi şekilde azalmak zorunda kalabilir:

ABD %84

Avrupa %78 oranında azalabilir.

Bu durum, büyük bir küresel tedarik savaşı anlamına gelmektedir.

SORUN KAYNAKTA DEĞİL, ERİŞİMDE

Araştırmanın bir yazarı olan Dr. André Månberger, asıl sorunun yer altı rezervlerinde değil, bu rezervlerin zamanında çıkarılıp işlenmesinde olduğunu belirtiyor:

“Tedarik zincirlerinde çok fazla bağımlılık var, bu nedenle her şeyin değişmesi kolay değil.”

Endişe etmeye gerek yok, çünkü çözümler de aranıyor:

Lityum fiyatlarının yükselmesi, yeni madencilik yatırımlarını teşvik edebilir. Daha verimli pil teknolojileri (örneğin sodyum iyon piller) geliştikçe, lityuma olan bağımlılık azalabilir.

Ve belki de en önemlisi: geri dönüşüm.

İlk nesil elektrikli araçlar 2030’larda hurdaya çıktığında, pillerdeki lityum geri kazanılarak yeni üretime katkı sağlayabilir.

Månberger’in ifade ettiği gibi:

“Sorunları öngörmek kolaydır, ancak bu sorunları aşacak yeniliklerin ne olacağını tahmin etmek zordur.” Teknoloji tarihine bakıldığında, bu tür krizlerin genellikle inovasyonun itici gücü olduğu unutulmamalıdır.

Related Posts

Samsun’da Trafik Kazası: 1 Yaralı

Samsun’da iki otomobilin çarpışması sonucu meydana gelen trafik kazasında 1 kişi yaralandı. Kaza, İlkadım ilçesinde gerçekleşti ve yaralı, hastaneye kaldırıldı.

Bill Gates’ten sağlık felaketi uyarısı: “Geri dönmek için çok geç değil”

Microsoft’un kurucu ortağı ve yardımseverlik faaliyetleriyle tanınan Bill Gates, ABD’nin yoksul ülkelere yönelik sağlık yardımlarını kesmesini bir kez daha eleştirdi.

Yaz geldi, sakın aracınızı bu ağaçlara yaklaştırmayın: İkinci elde değeri çok düşüyor

Yaz aylarında serin bir gölge ararken, aracınızın gelecekteki değerini riske atmayın. Ağaç altına park etmeden önce, sadece gölgesine değil, türüne de dikkat edin.

iPhone 17 geliyor: Neler değişecek, fiyatı ne olacak?

iPhone 17 geliyor: Neler değişecek, fiyatı ne olacak?

Tesla’dan yeni dönem.. Çin’de faaliyete geçti

ABD’li elektrikli otomobil devi Tesla’da yeni adım atıldı. Tesla’nın V4 Supercharger’ları Çin’de faaliyete başladı.

Yapay zeka bu kişileri işsiz bıraktı

Yapay zekanın iş gücü üzerindeki etkisi giderek daha somut hale geliyor… İngiltere merkezli The Times gazetesinin aktardığına göre Kasım 2022’de ChatGPT’nin piyasaya sürülmesinden bu yana giriş seviyesi iş ilanları yaklaşık yüzde 32 oranında azaldı.