“Hayalet trafik” nedir? Neden hiçbir engelin olmadığı yolda trafik sıkışıyor?

Hayalet Trafik Sıkışıklıkları ve Trafik Yılanları

Hepimizin başına gelmiştir; yoğun bir trafik kuyruğunda ilerlerken birdenbire sıkışıp kalırsınız ve önünüze geçildiğinde bir kaza veya engelle karşılaşmazsınız. Peki, bunun sebebini merak ettiniz mi? Muhtemelen “hayalet trafik sıkışıklığı” ya da “trafik yılanı” olarak adlandırılan olgunun içinde bulunmuşsunuzdur.

Görünürde sebepsiz bir şekilde oluşan bu sıkışıklıklar, akışkan dinamikleriyle şaşırtıcı derecede iyi bir şekilde açıklanabilir. Matematikçi ve trafik modeli uzmanı Benjamin Seibold, bu olguyu, “parçalarının toplamından daha büyük, kendi kendini sürdüren bir fenomen” olarak açıklıyor. Trafikte küçük bir değişiklik, kilometrelerce geriye doğru yayılan dur – kalk dalgalarına dönüşebilir.

Düşük yoğunluklu bir yolda, bir sürücünün hafifçe fren yapması genellikle diğer araçları etkilemez. Ancak araçlar belirli bir yoğunluğa ulaştığında – örneğin birbirine 35 metreden daha yakın olduklarında – sistem daha hassas hale gelir. Küçük bir yavaşlama, arkadaki sürücülerin fren tepkisini artırarak bir tür “şok dalgası” oluşturur. Bu dalgalar, otoyollarda birkaç kilometre boyunca ilerleyebilir ve trafiğin tamamen durmasına neden olabilir.

Bu tür sıkışıklıklar özellikle otoyol birleşme noktalarında veya görünürde bir engel olmadan sürekli akış halindeki yollarda meydana gelir. Şaşırtıcı bir şekilde, bu fenomen hemen hemen her ülkede benzer özellikler gösterir ve sürücülerin bireysel davranışları dalganın yayılma hızını genellikle etkilemez.

Ortalama Dalga Süresi ve Uzunluğu

Dresden Teknoloji Üniversitesi’nden Dirk Helbing‘e göre, dur – kalk dalgaları dünya genelinde incelenmiş ve ortalama dalga süresinin 4 ila 20 dakika, dalga uzunluğunun ise 2,5 ila 5 kilometre arasında olduğu belirlenmiştir.

Bu sıkışıklıkları tamamen ortadan kaldırmak mümkün olmasa da, sürüş alışkanlıklarını iyileştirmek sıkışıklıkların etkisini azaltabilir. Daha fazla mesafe bırakmak, gereksiz fren yapmaktan kaçınmak ve hız değişimlerini minimize etmek, hayalet sıkışıklıkların yayılmasını önlemek için önemli adımlardır. MIT’den Berthold Horn, sürücülerin önde ve arkada araçlar arasında dengeli bir mesafe korumasının trafiği daha akıcı hale getirebileceğini belirtmektedir.

Sonuç olarak, trafik yoğunluğu kritik bir eşiği aştığında, küçük bir hız değişikliği bile büyük bir sıkışıklığa neden olabilir. Bu yüzden sadece kendi sürüş stilimize dikkat etmek değil, trafiğin bütünsel işleyişini anlamak da önemlidir.

Related Posts

Apple, Mac deneyimini iPad ve iPhone’lara taşıyor!

Apple son güncellemeler ile birlikte; iPad, iPhone ve Mac arasındaki farkı daha da azaltıyor. Yeni iPadOS ve iOs sürümleri, iPad ve iPhone kullanıcılarına Mac benzeri deneyimler sunarak cihazların kullanım şeklini değiştirmeye hazırlanıyor. Apple …

Türkiye’nin en büyük sulama tünelinde kazılar dev köstebekle başladı

Güneydoğu Anadolu Projesi’nin (GAP) en kritik halkalarından biri olan Silvan Projesi, devasa boyutlardaki tünel delme makinesi (TDM) ile yeni bir evreye geçti. Diyarbakır’da inşa edilen ve tamamlandığında Türkiye’nin en büyük sulama tüneli …

Motorola, tek şarjla 16 gün dayanan uygun fiyatlı akıllı saatini tanıttı

Motorola, Motorola Edge 60 Pro ve Razr 60 Ultra ile birlikte Moto Watch Fit’i tanıttı. Motorola’nın yeni akıllı saati tasarım olarak Apple Watch’u anımsatıyor ancak dijital crown yok ve muhtemelen fiyatı düşük tutmak için önemli ölçüde daha kalın …

Google Chrome’a bir talip daha çıktı!

ABD Adalet Bakanlığı’nın Google’a karşı yürüttüğü tekel davası yeni bir evreye girerken; yapay zekalı arama motoru Perplexity, dikkat çeken bir açıklamayla gündeme geldi. Şirket yöneticilerinden Dmitry Shevelenko, Google’ın Chrome tarayıcısını …

Netflix, alt yazılar için yeni seçeneği tanıttı

Netflix, açıklamalı alt yazıya ihtiyaç duymayan ancak film ve dizileri alt yazı açık izlemeyi tercih edenlere yönelik, yalnızca konuşulan diyaloglar için alt yazıyı gösteren yeni bir seçeneğin kullanıma sunulduğunu duyurdu. Alt yazıda yalnızca …

Snapdragon 8s Gen 4’lü Redmi Turbo 4 Pro tanıtıldı: 7550 mAh pil ile geliyor!

Xiaomi, Snapdragon 8s Gen 4 işlemcili ilk telefon olan Redmi Turbo 4 Pro’yu Çin’de piyasaya sürdü. 7550 mAh’lik dev batarya ile gelen telefon neler sunuyor bir göz atalım. Redmi Turbo 4 Pro, 6,83 inç büyüklüğe ve 120 Hz yenileme hızına sahip …

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir